What's in a Library?
• Overal
We nodigen lezers uit om een boek uit te lenen en in onze bibliotheek ideeën, kritieken, interpretaties of referenties achter te laten.
We nodigen lezers uit om een boek uit te lenen en in onze bibliotheek ideeën, kritieken, interpretaties of referenties achter te laten.
Op 23 juni organiseren we een screening van 'A Game of War' en een nagesprek over appropriatiekunst, het auteursrecht en parodie. Graag inschrijven via ask@twiiid.be!
Marlies De Clerck & Nein interpreteren de achterkanten van schilderijen.
Tobias modereerde een debat met SOTA, Kunstenpunt, Working in the Arts, NICC en Sarah Smolders.
Op uitnodiging van f.eks. en Scott William Raby spendeerden we een week in Aalborg en Kopenhagen om te reflecteren over de contractuele positie van de (beeldend) kunstenaar.
Gesprek over de kwetsbare positie van de muzikant.
Gesprek met Samson Kambalu over 'A Game of War'.
7 Walks (resolution) bestond uit een reeks openbare wandelingen in samenwerking met Musée de la Ville d'eaux in Spa.
Dit project was een samenwerking tussen Vermeir & Heiremans en Luke Mason. Hun onderzoek naar eigenaarschap, specifiek geënt op de stad Spa en diens link met water, kunstenaars en revolutionairen, was te zien in het stadsmuseum. Je vindt hier mee info over de wandelingen.
State of the Arts bereidt in een aantal openbare meetings de Fair Arts Almanac 2022 voor.
De auteurswet verbiedt kunstenaars om zich bestaand beeld- of geluidsmateriaal toe te eigenen in functie van hun eigen kunstpraktijk.
Is de huidige regelgeving te stug en doet die afbreuk aan de artistieke vrijheid? Of kunnen we creatief omgaan met de bestaande wetten en net in de beperking een vorm van vrijheid vinden?
Debat met Elisabeth Daem (DLA Piper) en Olivia Hernaïz (kunstenaar). Gemodereerd door Twee-eiige Drieling.
Curatorencollectief Nein vroeg om van het dagelijks kunstenaarsspel met interimcontracten en overheidscontacten een parodiërende quiz te maken.
Wij doken in droge wetteksten en belden RVA, VDAB en vakbonden op met vragen over het "kunstenaarsstatuut". We haalden de antwoordmogelijkheden voor de quizzers rechtstreeks uit deze wetten en gesprekken. Wie als kunstenaar deelnam, kritisch luisterde en alle vragen juist beantwoordde, won het "kunstenaarsstatuut".
Waarom wordt de set van voordeelregelingen in sociale zekerheid en werkloosheid nauwelijks gebruikt door beeldend kunstenaars?
Pop Up To Date biedt creatieve starters een pop-up-plek in de Driekoningen-Statiestraat in Berchem.
Waarom werd gekozen om kunstenaars in te bedden in de werkloosheid om in hun sociale opbouw te voorzien? Welke andere mogelijkheden zijn er binnen de Belgische context?
Edward Norton heeft de gewoonte om de films waarin hij meespeelt te veranderen, ten koste van de rechten van de regisseur.